Toimitilojen sijainti on yksi tärkeimmistä tekijöistä, kun yritys harkitsee uuden tilan hankkimista. Oikea sijainti voi tukea liiketoiminnan kasvua, parantaa työntekijöiden ja asiakkaiden tyytyväisyyttä, tehostaa toimintaa, sekä vaikuttaa yrityksen imagoon positiivisesti. Vääränlainen sijainti voi taas aiheuttaa lisää kustannuksia, vaikeuttaa työntekijöiden töihin kulkemista, sekä vaikuttaa negatiivisesti yrityksen Imagoon.
1. Asiakkaiden saavutettavuus
Monen alan yritykselle asiakkaiden on oltava keskiössä, kun mietitään toimitilan sijaintia. Jos toimitila on hankalasti saavutettavissa, voi asiakasvirta todennäköisesti vähentyä. Tämä on erityisen tärkeää vähittäiskaupan, sekä palvelualojen yrityksille, jotka ovat riippuvaisia siitä, että asiakkaat löytävät perille helposti. Hyvin saavutettavissa oleva toimitila voi lisätä yrityksen näkyvyyttä ja houkuttelevuutta. Myös uudet asiakkaat löytävät yrityksen piiriin vahingossa.
2. Työntekijöiden työmatkat
Toimitilan sijainti vaikuttaa suoraan työntekijöiden arkeen. Lyhyet ja sujuvat työmatkat parantavat työhyvinvointia ja työtyytyväisyyttä. Jos toimitila sijaitsee hyvien liikenneyhteyksien varrella, työntekijät voivat tulla töihin vaivattomasti. Tämä voi myös auttaa yritystä pitämään parhaita osaajiaan töissä, sillä pitkä ja hankala työmatka voi olla monille työntekijöille ratkaiseva tekijä työpaikkaa valitessa.
3. Sijainnin vaikutus yrityksen imagoon
Toimitilan sijainti voi vaikuttaa myös yrityksen brändiin ja imagoon. Esimerkiksi teknologia- alojen yritykset saattavat hyötyä siitä, että ne sijaitsevat innovatiivisessa ja modernissa ympäristössä, joka heijastaa alan trendejä. Toimitila kaupungin keskeisellä alueella voi antaa yrityksestä ammattimaisemman ja uskottavamman kuvan asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Vastaavasti alhaisemman vuokratason alue voi sopia paremmin toimialoille, joissa sijainnin näkyvyys ei ole yhtä tärkeä, mutta kustannustehokkuus on prioriteetti.
4. Kustannukset
Sijainti vaikuttaa usein suoraan toimitilojen vuokrakustannuksiin. Keskeiset kaupunkialueet ovat kalliimpia, kun taas syrjäisemmät alueet tarjoavat yleensä edullisempia vuokrahintoja. Yrityksen on tasapainotettava sijainnin tarjoamat edut ja siihen liittyvät kustannukset. Kalliimpi sijainti voi tuoda merkittäviä etuja, kuten paremman saavutettavuuden ja imagohyödyt, mutta yrityksen on arvioitava, onko investointi sen arvoinen pitkällä aikavälillä.
5. Läheisyys kilpailijoihin
Joissakin tapauksissa läheisyys kilpailijoihin voi olla etu tai haitta. Esimerkiksi vähittäiskaupassa ja tietyillä palveluntarjoajilla saattaa olla suuri asiakasvirta keskustan alueella, jolloin kilpailijoiden lähellä oleminen voi tuoda lisää näkyvyyttä ja asiakkaita. Toisaalta joillakin toimialoilla liian läheinen sijainti kilpailijoihin voi vaikeuttaa asiakkaiden hankintaa ja erottumista markkinoilla.